Lättläst English English

Visste du att…

den mest besökta sidan på webbplatsen är den där vi samlat frågor och svar om fysiskt, psykiskt och sexuellt våld.

Gå till sidan Frågor och svar

Press

Kontaktpersoner

Karin Sandell
Informationschef
018-611 98 68, 070-167 90 60
karin.sandell@nck.uu.se

Eva Nevelius
Pressansvarig informatör
018-611 93 14, 076-106 51 97
eva.nevelius@nck.uu.se


Övriga frågor

Läs mer på NCK:s webbplats www.nck.uu.se eller skicka mail till info@nck.uu.se. Mer information finns också på sidan Vanliga frågor om Kvinnofridslinjen.

På grund av sekretess- och säkerhetsskäl kan Kvinnofridslinjen inte svara på personliga frågor via e-post.


Ska du skriva eller göra inslag om mäns våld mot kvinnor?

Rapportering om våld mot kvinnor kan väcka känslor. En faktaruta i anslutning till reportaget gör skillnad - fler lyfter luren och ringer till Kvinnofridslinjen.

Fakta / Kvinnofridslinjen
Kvinnofridslinjen 020-50 50 50 är Sveriges nationella stödtelefon för kvinnor som utsatts för hot, våld eller sexuella övergrepp. Även anhöriga och vänner är välkomna att ringa. Stödtelefonen är öppen dygnet runt, året runt. Samtalet är gratis och syns inte på telefonräkningen.


Pressmeddelanden om Kvinnofridslinjen

2016-01-13
Fler samtal till Kvinnofridslinjen vår och höst
2015 blev ett rekordår för Kvinnofridslinjen med mer än 31 500 besvarade samtal. Den statistik som nu sammanställts visar framför allt på en ökning av antalet samtal vår och höst jämfört med året dessförinnan.
Läs hela pressmeddelandet

2015-12-22
Rekordmånga samtal till Kvinnofridslinjen
Fler kvinnor än någonsin förut har ringt stödtelefonen Kvinnofridslinjen i år. Redan några veckor före jul hade 30 000 samtal tagits emot. Särskilt många brukar också höra av sig efter jul och nyår för att tala om våld eller hot de utsatts för under helgerna.
Läs hela pressmeddelandet


NCK-rapporter om Kvinnofridslinjen

Redovisning av regeringsuppdraget att utveckla den nationella stödtelefonen Kvinnofridslinjen (U2011/3939/JÄM)
Här redovisas arbetet med det fyraåriga uppdraget att utveckla den nationella stödtelefonen och nå ut till fler.
Läs publikationen

En stödtelefon som alltid är öppen. Kvinnofridslinjen 2009-2012
Denna rapport beskriver utvecklingen av den nationella stödtelefonen under perioden 2009-2012.
Läs publikationen

Lättare att söka hjälp - Kvinnofridslinjens uppbyggnad och första år
I rapporten presenteras arbetet med uppbyggnaden av Kvinnofridslinjen och dess verksamhet under det första året.
Läs publikationen


Fakta om Kvinnofridslinjen

Ikon PDF Informationsfolder (PDF, 798 kB)

Lättläst English English
Lättläst English English

Visste du att…

den mest besökta sidan på webbplatsen är den där vi samlat frågor och svar om fysiskt, psykiskt och sexuellt våld.

Gå till sidan Frågor och svar