Lättläst English English

Visste du att…

den mest besökta sidan på webbplatsen är den där vi samlat frågor och svar om fysiskt, psykiskt och sexuellt våld.

Gå till sidan Frågor och svar

Vanliga frågor om Kvinnofridslinjen

På den här sidan har vi samlat vanliga frågor om Kvinnofridslinjen. Du kan också läsa mer på sidan "Så fungerar Kvinnofridslinjen". Har du ytterligare frågor är du också välkommen att kontakta Kvinnofridslinjen via e-post: info@nck.uu.se.

Vem driver Kvinnofridslinjen?
Kvinnofridslinjen drivs av Nationellt centrum för kvinnofrid på uppdrag av regeringen.
Gå till Nationellt centrum för kvinnofrids webbplats (öppnas i nytt fönster)

Vilka är det som arbetar på Kvinnofridslinjen?
På Kvinnofridslinjen arbetar specialutbildade socionomer och sjuksköterskor med minst fem års yrkeserfarenhet och vana att möta personer i kris och svåra livssituationer.

När har Kvinnofridslinjen öppet?
Kvinnofridslinjen har öppet dygnet runt, alla dagar på året.

Kostar det något att ringa till Kvinnofridslinjen?
Nej, samtalet är kostnadsfritt.

Syns det på telefonräkningen att jag har ringt till Kvinnofridslinjen?
Nej, samtalet syns inte på telefonräkningen. Däremot måste du själv radera samtalet i telefonens samtalslista. Använder du dig av Texttelefoni syns samtalet som ett samtal till Texttelefoni.

Kan jag vara anonym när jag ringer till Kvinnofridslinjen?
Ja, du kan alltid vara anonym när du ringer till Kvinnofridslinjen. Du berättar bara så mycket du själv vill.  

Kan jag ringa till Kvinnofridslinjen även om jag inte pratar svenska?
Ja, personalen som svarar i telefonerna har tillgång till tolk på de flesta språk. Det är viktigt att den som ringer väntar kvar i luren eftersom det kan ta en stund innan tolken kopplas in.
Läs mer om tillgänglighet

Kan jag ringa till Kvinnofridslinjen om jag är döv eller har nedsatt hörsel/talförmåga?
Ja, du som är döv eller har nedsatt hörsel/talförmåga kan ringa till Kvinnofridslinjen via tjänsten Texttelefoni. Obs! Samtalet syns på telefonräkningen som ett samtal till Texttelefoni.
Läs mer om tillgänglighet

Kan jag ringa till Kvinnofridslinjen om jag befinner mig utanför Sverige?
Nej, du kan bara ringa till Kvinnofridslinjen från Sverige. Undantag är Åland. Då är telefonnumret 25 500 och samtalet kostar som att ringa ett lokalsamtal. Obs! Samtalet syns på telefonräkningen.

Vad kan Kvinnofridslinjen hjälpa mig med?
Till Kvinnofridslinjen kan du ringa om du vill tala med någon om dina upplevelser eller om det är något du vill fråga om när det gäller våld i nära relationer och sexuella övergrepp. Personalens uppgift är att lyssna och ge professionellt stöd. Du kan också få information om stödverksamheter på din ort och få praktiska råd så att du kan förändra din nuvarande situation och ta dig vidare.

Kan Kvinnofridslinjen svara på frågor om vårdnad och umgänge?
När du ringer till Kvinnofridslinjen kan du få information om vart du kan vända dig med frågor om vårdnad och umgänge. Personalen har tillgång till information om olika typer av verksamheter i hela landet.

Kan Kvinnofridslinjen hjälpa mig med att ringa till exempelvis socialtjänsten eller polisen?
Nej, Kvinnofridslinjen kan inte ringa upp andra verksamheter åt dig. Däremot kan du få kontaktuppgifter till olika verksamheter. I akuta situationer, ring alltid larmnumret 112.

Kan Kvinnofridslinjen hjälpa till med praktiska saker som bostad och kontakt med jurist?
Nej, Kvinnofridslinjen kan inte hjälpa till att ordna exempelvis bostad eller bistå med kontaktinformation till jurister. Däremot kan personalen ge exempel på vart du kan vända dig, exempelvis socialtjänsten och/eller kvinnojouren på orten.

Kan jag som våldsutsatt man ringa till Kvinnofridslinjen?
Du är alltid välkommen att ringa till oss, men Kvinnofridslinjen har begränsad kunskap om lokala verksamheter som erbjuder stöd till våldsutsatta män.

Om jag är orolig för någon i min närhet, kan jag ringa till Kvinnofridslinjen?
Du som är anhörig eller vän/bekant till någon kvinna som är utsatt är välkommen att ringa till oss.
Läs information till som dig som är anhörig eller vän

Hur gör jag för att söka jobb på Kvinnofridslinjen?
Lediga jobb annonseras via Landstinget i Uppsala län.
Gå till Landstinget i Uppsala läns webbplats (öppnas i nytt fönster)

Tar Kvinnofridslinjen emot donationer som kläder, leksaker eller pengar?
Eftersom att Kvinnofridslinjen är en stödtelefon och bekostas av statliga medel kan vi inte ta emot donationer. Däremot tar många kvinnojourer emot donationer av olika slag.

Hur kan jag hjälpa till att sprida information om Kvinnofridslinjen?
På Kvinnofridslinjens webbplats kan du beställa olika typer av informationsmaterial att ha i exempelvis väntrum och på anslagstavlor. Du kan också hjälpa till att sprida numret genom att gilla Kvinnofridslinjens sida på Facebook.
Gå till beställningssidan
Gå till Kvinnofridslinjens sida på Facebook (öppnas i nytt fönster)

Lättläst English English
Lättläst English English

Visste du att…

den mest besökta sidan på webbplatsen är den där vi samlat frågor och svar om fysiskt, psykiskt och sexuellt våld.

Gå till sidan Frågor och svar