Efter en våldtäkt
Människor mår väldigt olika
efter en våldtäkt.
En del mår dåligt direkt efteråt.
För andra kan det ta lång tid
innan de börjar känna känslor.
Du kanske inte vill anmäla till polisen
eller berätta för någon.
Gå ändå så fort du kan till sjukvården
för att få vård
och för att ta prover.
Personalen kan ta DNA-prover
som senare kan användas som bevis,
om du väljer att anmäla efter ett tag.
Personalen kan också ta prover
för att se att du inte blivit sjuk.
Du får söka sjukvård
även om du inte har skador på kroppen.
Du behöver inte anmäla till polisen.
Du kan vänta tills du vill anmäla.
Då finns redan de prover polisen behöver.
Samtalsstöd
Om du mår dåligt
kan du få stöd i samtalsterapi
ensam eller med andra.
Många kvinnor som har blivit våldtagna
tycker det är viktigt att få träffa andra
som har varit med om samma sak.