Laddar...

Så här fungerar chatten

 

Bra att veta

  • Chattsamtalet avslutas automatiskt om du lämnar chattfönstret i mer än 10 minuter, t.ex. genom att gå in i andra appar, program eller flikar. Detta gäller inte medan du står i kö.
  • Om du inte skriver något i chatten kommer den automatiskt stängas av efter 15 minuter.
  • Vi chattar endast på svenska. Vill du få stöd på ett annat språk, ring 116 016 och be att få tolk.
  • Det går inte att använda emojis eller skicka bilder i chatten.

 

Så chattar du:

1. Du klickar på cirkeln längst ner i högra hörnet med en pratbubbla-symbol.

2. Ett fönster öppnas med information om chatten.

  • Om chatten är stängd just då är du välkommen att komma tillbaka när chatten är öppen. Du kan också ringa till oss.
  • Om chatten är öppen kan du välja att fylla i din könsidentitet och din ålder innan du ställer dig i kö till chatten. Du väljer själv om du vill göra det. Om du fyller i informationen kan det hjälpa personalen att ge stöd som passar dig.

3. Klicka på knappen ”Starta chatten”. Du kommer då till ett nytt fönster där du kan se vilken plats du har i kön. Det går inte att skriva meddelanden medan du väntar. Det går bra att gå in i andra fönster eller appar medan du väntar, men kom ihåg att gå tillbaka då och då, för att se om du har kommit fram.

4. När det blir din tur får du ett meddelande i chatten från en av stödlinjens personal. Man kan inte välja vem man chattar med. Sedan kan ni börja chatta med varandra.

5. Om vi inte får ett svar från dig under 15 minuter efter att chatten har startat, så avslutas chatten automatiskt.

6. Du behöver inte berätta vem du är. Personalen kan inte se var du chattar ifrån, du är anonym.

7. Stödlinjepersonalens uppgift är att lyssna på dig och att ge stöd. De brukar ställa frågor för att förstå dig och din situation bättre.

8. Det är du och personalen som bestämmer hur länge ni pratar med varandra. Det vanligaste är att man chattar upp till 45 minuter.

9. När samtalet är slut stänger du chatten genom att klicka på krysset i chattfönstrets övre högra hörn. Det kommer då upp en ruta med frågan ”Är du säker på att du vill avsluta chatten?”. Klicka på ”Ja”, så försvinner chatten.

10. Om du vill är du välkommen att höra av dig till stödlinjen igen en annan gång.

 

Regler för en trygg chatt

När du skriver till oss i chatten är vi här för att lyssna och ge stöd. För att alla ska känna sig trygga behöver du följa några viktiga regler:

Det här är inte okej:

  • Kränkande eller nedlåtande kommentarer
  • Hot och trakasserier
  • Reklam och/eller marknadsföring
  • Erbjudande om pengar eller gåvor

Om du bryter mot reglerna kan vi behöva avsluta chatten. Tack för att du är med och gör chatten till en trygg plats.

 

Anonymitet i chatten

Du är helt anonym i chatten. Du behöver inte berätta vem du är. Du får vara anonym så länge du själv väljer att vara det. Vi kan inte se din enhets IP-adress eller var du chattar ifrån. Chatten raderas direkt efter avslutat samtal.

Om du är under 18 år och säger ditt namn, var du bor och berättar att du är i en svår situation så kan vi behöva kontakta kommunen där du bor, så att de kan hjälpa dig. Vi gör aldrig det utan att berätta för dig först.

 

Hantering av personuppgifter

Så länge du inte skriver några personuppgifter i chatten, hanteras inga sådana uppgifter. Om du ändå skulle skriva in något personligt, som till exempel ditt namn eller din adress, raderas det tillsammans med resten av chattsamtalet direkt när chatten avslutas.

Det betyder att vi inte sparar några personuppgifter från chattsamtalet.