Hela webbplatsen
Informationssidor
Lyssna på webbplatsen — Det är möjligt att få webbplatsen uppläst. Gå till den sida du vill få uppläst och klicka på lyssna-knappen i spelaren här ovanför.
Om du inte vill att någon ska se att du har besökt kvinnofridslinjen.se kan du dölja ditt besök genom att rensa din webbhistorik eller surfa anonymt.
Rapportering om våld mot kvinnor kan väcka känslor hos våldsutsatta och närstående. En faktaruta i anslutning till reportaget gör skillnad – fler kontaktar Kvinnofridslinjen.
Faktaruta om Kvinnofridslinjen:
Kvinnofridslinjen 116 016 är Sveriges nationella stödtelefon och chatt för kvinnor som utsatts för hot, våld eller sexuella övergrepp. Även närstående och yrkesverksamma som möter våldsutsatta är välkomna att ta kontakt. Stödtelefonen är öppen alla dagar, dygnet runt. Chatten är öppen måndag och torsdag klockan kl. 15-21 och söndag klockan kl. 11-17. Alla oavsett ålder kan kontakta oss anonymt.
Pressmeddelanden och nyheter om Kvinnofridslinjen
Pressmeddelande
Nytt EU-gemensamt nummer för Kvinnofridslinjen – och fler sätt att söka hjälp
28-04-2025
Från och med den 28 april får Kvinnofridslinjen ett nytt telefonnummer: 116 016. Numret är en del av en EU-gemensam strategi för stöd till våldsutsatta. Samtidigt införs stöd via chatt på samtliga fyra stödtelefoner vid Nationellt centrum för kvinnofrid.
Pressmeddelande
Kvinnofridslinjen har besvarat fler samtal än någonsin
17-01-2024
Den nationella stödtelefonen Kvinnofridslinjen 020-50 50 50 har under 2023 i snitt besvarat 135 samtal per dygn. Det är fler samtal än någonsin tidigare.
Nyhet
Fortsatt många samtal till Kvinnofridslinjen
07-02-2023
Den nationella stödtelefonen Kvinnofridslinjen besvarade under förra året 44 678 samtal, vilket är det näst högsta antalet besvarade samtal någonsin. I snitt besvarades 122 samtal per dygn.
Nyhet
Nya filmer om Kvinnofridslinjen på samiska
30-03-2022
Den tecknade informationsfilmen om Kvinnofridslinjen finns i både en kort och en lång version, såväl som en ljudlös film anpassad för kollektivtrafik eller väntrum. Alla dessa tre filmer har översatts till nordsamiska, sydsamiska och lulesamiska.
Nyhet
Många samtal till Kvinnofridslinjen i december
20-01-2022
Söktrycket på Kvinnofridslinjen fortsätter att vara högt. I snitt har 116 samtal per dygn besvarats under 2021. Högst tryck var det under december månad.
Nyhet
Rekordmånga vill sprida Kvinnofridslinjens material
14-12-2021
Över 20 000 informationskort om Kvinnofridslinjen skickades ut till verksamheter runt om i landet under november i år. Aldrig tidigare har så många beställningar gjorts under en månad.
Nyhet
Fortsatt högt tryck på Kvinnofridslinjen
09-09-2021
Söktrycket på Kvinnofridslinjen fortsätter att vara högt. I snitt har 112 samtal per dygn besvarats under sommarmånaderna juni, juli och augusti.
Nyhet
Ökad isolering under pandemin
09-07-2021
Samtalen till Kvinnofridslinjen under pandemin vittnar om att många kvinnor har haft en särskilt svår situation under året. Ökad kontroll och isolering gör det ännu svårare än annars att lämna en våldsam relation.
Nyhet
Regeringsuppdrag om Kvinnofridslinjen klart
28-04-2021
l slutet av mars redovisade NCK ett regeringsuppdrag om att driva, stärka och utveckla den nationella stödtelefonen Kvinnofridslinjen. I uppdraget ingick även att öka kännedomen om Kvinnofridslinjen.
Nyhet
Samtal till Kvinnofridslinjen ökar för fjärde året i rad
12-01-2021
Under 2020 har den nationella stödtelefonen Kvinnofridslinjen, som drivs av Nationellt centrum för kvinnofrid, besvarat 46 723 samtal. Det är en ökning på drygt tio procent jämfört med 2019.