Laddar...

Vanliga frågor och svar

 

Här har vi samlat frågor och svar om Kvinnofridslinjen. Välj en kategori för att se frågorna.

Filter

Vilken hjälp kan jag få?

  • Kan Kvinnofridslinjen hjälpa till med praktiska saker som bostad eller kontakt med jurist?

    Nej, Kvinnofridslinjen kan inte hjälpa till att ordna exempelvis bostad eller bistå med kontakt med jurist. Däremot kan personalen ge exempel på vart du kan vända dig, exempelvis socialtjänsten och/eller en kvinnojour där du bor.

  • Kan Kvinnofridslinjen hjälpa mig med att ringa till exempelvis socialtjänsten eller polisen?

    Nej, Kvinnofridslinjen kan inte ringa upp andra verksamheter åt dig. Däremot kan du få kontaktuppgifter till olika verksamheter. I akuta situationer, ring alltid larmnumret 112.

  • Hur kan Kvinnofridslinjen hjälpa mig om jag är ansvarig chef för en våldsutsatt eller möter våldsutsatta i mitt arbete?

    Du som yrkesverksam kan ringa för att få råd och stöd. Du kan hänvisa den våldsutsatta att själv ta kontakt med Kvinnofridslinjen eller genomföra ett trepartssamtal med Kvinnofridslinjen tillsammans med den våldsutsatta.

    Vi kan föreslå olika verksamheter som kan ge stöd på hemorten, till exempel socialtjänsten, ett skyddat boende, en kvinnojour eller en tjejjour.

  • Vad kan Kvinnofridslinjen hjälpa mig med?

    Du kan höra av dig till Kvinnofridslinjen om du vill prata med någon om dina upplevelser eller om det är något du vill fråga om när det gäller våld i nära relation och sexuella övergrepp.

    Vår uppgift är att lyssna och ge professionellt stöd. Du kan också få information om stödverksamheter dit du kan vända dig. Vi kan ge information om hur du kan kontakta socialtjänsten eller vården. Vi kan också berätta hur man polisanmäler brott som misshandel, hot eller sexuella övergrepp.

Vem kan höra av sig?

  • Har ni någon åldersgräns för att kontakta stödlinjen?

    Nej, det finns ingen åldersgräns för att kontakta stödlinjen. Alla, oavsett ålder, är välkomna att höra av sig.

  • Kan jag som möter våldsutsatta i mitt jobb kontakta Kvinnofridslinjen?

    Ja, yrkesverksamma som möter våldsutsatta i sitt arbete kan ringa till Kvinnofridslinjen för råd.

  • Kan jag som kollega eller chef till en våldsutsatt medarbetare kontakta Kvinnofridslinjen?

    Ja, du som är kollega eller chef till någon som är utsatt för hot eller våld är välkommen att ringa eller chatta med oss.

  • Kan jag som anhörig eller vän kontakta Kvinnofridslinjen?

    Ja, du som är närstående till någon som är utsatt för hot eller våld är välkommen att ringa eller chatta med oss.

  • Kan jag kontakta Kvinnofridslinjen om jag är döv eller har nedsatt hörsel/talförmåga?

    Ja, du som har en hörselskada eller har nedsatt talförmåga kan ringa till Kvinnofridslinjen via tjänsten Texttelefoni. Samtalet syns på telefonräkningen som ett samtal till Texttelefoni. Du kan också chatta med oss på vår hemsida.

  • Kan jag höra av mig till Kvinnofridslinjen även om jag inte bestämt mig för att lämna den våldsamma relation jag är i?

    Ja, du kan kontakta Kvinnofridslinjen och få stöd och råd även om du inte bestämt dig för att lämna.

  • Kan jag kontakta Kvinnofridslinjen om jag är i en samkönad relation?

    Ja, alla oavsett sexuell läggning är välkomna att höra av sig till Kvinnofridslinjen.

  • Kan jag som transperson och/eller ickebinär kontakta Kvinnofridslinjen?

    Ja. Alla, oavsett könsidentitet, kan kontakta Kvinnofridslinjen. Du kan även ringa eller chatta med Stödlinjen för transpersoner 020-55 00 00 som är öppen varje dag 11–19.

  • Kan jag som man höra av mig till Kvinnofridslinjen?

    Ja, alla är välkomna att ringa eller chatta med Kvinnofridslinjen. Du kan även höra av dig till Stödlinjen för män 020-80 80 80 som är öppen varje dag 7–21.

  • Jag vet inte om det jag utsatts för är våld. Kan jag höra av mig till Kvinnofridslinjen ändå?

    Ja, även om du är osäker kan du ringa eller chatta för att få råd och stöd. Du kan också höra av dig om du har frågor om våld.

  • Kan jag höra av mig till Kvinnofridslinjen om jag inte pratar svenska?

    Ja, om du inte pratar svenska och ringer till Kvinnofridslinjen kan en tolk kopplas in. Tala om vilket språk du vill prata och vänta kvar i luren. Det kan ta upp till tio minuter innan tolken kopplas in.

    Du kan bara chatta på svenska med Kvinnofridslinjen.

  • Är jag anonym när jag hör av mig till Kvinnofridslinjen?

    Ja, oavsett om du väljer att ringa eller chatta kan du vara anonym och berättar bara det du själv vill.

Om det nya numret

  • Kan jag ringa 116 016 från utlandet?

    Nej, du kan bara ringa till Kvinnofridslinjen från Sverige. Om du befinner dig i ett land som också är anslutet till EU-numret 116 016 så kommer du att kopplas till det landets nationella stödlinje för våldsutsatta. Om du vill nå Kvinnofridslinjen när du befinner dig utomlands kan du kontakta oss via chatten när den är öppen.

  • Kommer samtalet fortfarande att vara kostnadsfritt och anonymt?

    Ja, det kostar ingenting att kontakta oss och du är anonym.

  • Behövs något riktnummer för att ringa Kvinnofridslinjen?

    Nej, det behövs inget riktnummer. Det räcker med att slå 116 016 på telefonen.

  • Jag har informationsmaterial som visar det tidigare numret till Kvinnofridslinjen. Måste jag byta ut det?

    Nej, du behöver inte omedelbart byta ut eller slänga det material ni har ställt ut eller satt upp. Kvinnofridslinjen är i drift precis som tidigare, och det gamla numret 020-50 50 50 kommer att fungera även framöver. Nästa gång ni beställer nya informationskort och affischer kommer ni automatiskt att få det nya materialet med det nya numret.

  • Kommer det tidigare numret 020-50 50 50 att sluta fungera?

    Kvinnofridslinjen kommer att fortsätta fungera precis som vanligt och det tidigare numret, 020-50 50 50, kommer fortfarande att gå att ringa.

  • Varför har Kvinnofridslinjen bytt nummer?

    Anledningen till att Kvinnofridslinjen byter nummer är ett EU-beslut som säger att stödlinjer som Kvinnofridslinjen ska nås genom ett gemensamt nummer som är likadant i hela EU. Det är en del av en bredare EU-strategi för att bekämpa mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer.

  • När skedde bytet av telefonnummer?

    Kvinnofridslinjen fick ett nytt nummer den 28 april 2025.

  • Påverkas det stöd jag får av att Kvinnofridslinjen byter nummer?

    Kvinnofridslinjen kommer att fortsätta fungera precis som vanligt.

  • Vilket är det nya telefonnumret till Kvinnofridslinjen?

    Kvinnofridslinjens nya telefonnummer är 116 016.

Om chatten

  • Kan jag chatta som yrkesverksam?

    Nej, du som yrkesverksam är välkommen att ringa istället.

  • Kan någon se att jag har chattat?

    Konversationen försvinner efter att du stängt ner chatten, men för att skydda din integritet rekommenderar vi att du rensar din webbläsares sökhistorik efter att chatten avslutats.

  • Kan jag skicka bilder eller filer i chatten?

    Nej, det går inte att dela filer eller bilder i chatten. Det går inte heller att skicka emojis.

  • Kan jag återuppta en gammal chatt?

    Nej, det går inte att återuppta en gammal chatt. När chatten avslutas raderas den och det finns ingen möjlighet att fortsätta den senare.

  • Sparas eller lagras chatten?

    Nej, chatten varken sparas eller lagras. Det innebär att den raderas direkt efter att den avslutats.

  • Vad händer om många vill chatta samtidigt? Blir chatten full?

    Om många vill chatta samtidigt kan du hamna i kö. Om kön är full kan du behöva återkomma vid ett senare tillfälle.

  • Kan man fortfarande ringa till stödlinjen?

    Ja, du kan fortfarande ringa till stödlinjen precis som vanligt.

  • Kostar det att chatta?

    Nej, chatten är kostnadsfri.

  • Vilka svarar i chatten?

    Det är samma personal som på stödtelefonen som svarar i chatten. De har kunskap om våld i nära relation och har erfarenhet av att möta människor i kris och svåra livssituationer

  • Kan man chatta på andra språk än svenska?

    Nej, chatten är endast tillgänglig på svenska. Vill du få stöd på ett annat språk än svenska kan du ringa till oss.

  • Hur länge kan jag chatta?

    Det är du och personalen som bestämmer hur länge ni pratar med varandra. Det vanligaste är att man chattar upp till 45 minuter. Om du inte skriver något i chatten avslutas den automatiskt efter 15 minuter.

  • Hur gör jag för att chatta?

    1. Klicka på cirkeln längst ner i högra hörnet med en pratbubbla-symbol.

    2. Ett fönster öppnas med information om chatten.

      • Om chatten är stängd just då är du välkommen tillbaka när chatten är öppen. Du kan också ringa till oss.

      • Om chatten är öppen kan du välja att fylla i din könsidentitet och din ålder innan du ställer dig i kö till chatten. Du väljer själv om du vill göra det. Om du fyller i informationen hjälper det personalen att ge stöd som passar dig.

    3. Klicka på knappen ”Starta chatten”. Du kommer då till ett nytt fönster där du ser vilken plats du har i kön.
      Det går inte att skriva meddelanden medan du väntar. Det går bra att gå in i andra fönster eller appar medan du väntar, men kom ihåg att gå tillbaka ibland för att se om du har kommit fram.

    4. När det blir din tur får du ett meddelande i chatten från en medarbetare på stödlinjen och ni kan börja chatta med varandra.
      Man kan inte välja vem man chattar med.

    5. Om vi inte får ett svar från dig under 15 minuter efter att chatten har startat avslutas chatten automatiskt.

    6. När du har chattat klart stänger du chatten genom att klicka på krysset i chattfönstrets övre högra hörn.
      Då kommer en ruta upp med frågan ”Är du säker på att du vill avsluta chatten?”. Klicka på ”Ja” så försvinner chatten.

  • Är chatten anonym?

    Ja, du kan vara helt anonym när du chattar. Vi kan inte se din dators eller mobils IP-adress.

  • Behöver jag svara på frågor för att få chatta?

    När du klickar på chatten kan du fylla i ålder och kön om du vill, frågor är frivilliga att besvara.

  • Behöver jag skapa ett konto för att chatta?

    Nej, du behöver inte skapa något konto för att använda chatten.

  • När kan jag chatta?

    Chatten är öppen måndag och torsdag klockan kl. 15–21 och söndag klockan kl. 11–17.

  • Vem kan chatta?

    Alla, oavsett ålder, är välkomna att chatta.

Om samtalet

  • Kan ni se varifrån jag ringer?

    Vi kan inte se ditt telefonnummer eller varifrån du ringer.

  • Kan jag ringa till Kvinnofridslinjen om jag befinner mig utanför Sverige?

    Nej, du kan bara ringa till Kvinnofridslinjen från Sverige, men du kan chatta med oss oavsett var i världen du befinner dig. Om du ringer 116 016 när du befinner dig i ett land som också är anslutet till EU-numret kommer du att kopplas till det landets nationella stödlinje för våldsutsatta.

    Kvinnofridslinjen har ett samarbete med Åland som gör det möjligt att ringa till stödtelefonen även från Åland. Telefonnumret är då 018-25 500 och samtalet kostar som att ringa ett lokalsamtal. Samtalet syns på telefonräkningen som ett samtal till Ålands landskapsregering.

  • Kan jag kontakta Kvinnofridslinjen via sms, chatt eller mejl istället för att ringa?

    Ja, du kan också kontakta Kvinnofridslinjen via chatt på vår hemsida. Det går inte att skicka sms eller mejl till Kvinnofridslinjen.

  • När har Kvinnofridslinjen öppet?

    Kvinnofridslinjen har öppet dygnet runt, alla dagar på året.

  • Kostar det att ringa till Kvinnofridslinjen?

    Nej, samtalet till Kvinnofridslinjen är kostnadsfritt.

Om Kvinnofridslinjen

  • Vilka driver Kvinnofridslinjen?

    Kvinnofridslinjen drivs av Nationellt centrum för kvinnofrid vid Uppsala universitet och Akademiska sjukhuset, på uppdrag av regeringen.

  • Vilka jobbar på Kvinnofridslinjen?

    På Kvinnofridslinjen arbetar personal med vana att möta människor i kris och svåra livssituationer, som exempelvis socionomer och sjuksköterskor.

  • Hur kan jag hjälpa till att sprida information om Kvinnofridslinjen?

    Du kan du beställa olika typer av informationsmaterial att sätta i exempelvis väntrum och på anslagstavlor via beställningsformuläret. Det kostar ingenting att beställa informationsmaterialet.

    Det finns också informationsfilmer om Kvinnofridslinjen för spridning i sociala medier eller på informationsskärmar.

  • Tar Kvinnofridslinjen emot donationer som kläder, leksaker eller pengar?

    Nej. Eftersom Kvinnofridslinjen är en stödlinje som bekostas med statliga medel kan vi inte ta emot donationer. Däremot tar många kvinnojourer emot donationer av olika slag.

  • Hur söker jag jobb på Kvinnofridslinjen?

    Lediga jobb annonseras via Region Uppsala. Gå till Region Uppsalas webbplats för att se lediga tjänster. På Kvinnofridslinjen arbetar till exempel socionomer och sjuksköterskor med flera års yrkeserfarenhet.

     

Ring eller chatta

116 016

Kvinnofridslinjen ger stöd till dig som utsatts för hot och våld. Det är gratis att kontakta oss och du är anonym. Alla oavsett ålder kan ringa eller chatta med oss.